A Vodafone Magyarország 2021-es karácsonyi kampányában, illetve ahhoz kapcsolódó kisfilmjében – amelyet néhány napja elérhetetlenné tett a Youtube-csatornáján – úgy fogalmazott, hogy Magyarországon több mint egymillió ember él magányosan. Azonban ez az állítás nemcsak hogy helytelen, de rendkívül káros is az egyedül élőkre nézve. A vállalat egyenlőségjelet tett az egyedül élés és a magányosság közé, ezzel pedig erősítette az egyik leggyakoribb sztereotípiát, amely az egyedül élőkhöz kapcsolódik.

Az egyik leggyakoribb tévhit az egyedül élők kapcsán az, hogy magányosak. Erre az Egyedülfekvők.hu reprezentatív kutatása is rámutatott, ahol a magyarok ötöde nyilatkozta azt, hogy az egyfős háztartást vezetők többnyire boldogtalanok. Azonban az egyedüllét és a magány nem ugyanazt jelenti. Mégis sokan beleesnek abba a hibába, hogy összemossák ezt a két fogalmat. Még nagyobb a probléma, amikor ezt olyan nagyvállalatok teszik, amelyeknek kommunikációs kampányai szinte a teljes lakossághoz eljutnak.

Törjük meg a sztereotípiákat!

A Vodafone Magyarország három évvel ezelőtt Törjük meg a csendet! címmel indított karácsonyi kampányt azzal a céllal, hogy felhívja a figyelmet egy fontos társadalmi problémára, a magányosságra. Elvitathatatlan, hogy ez a 21. század egyik legfontosabb kérdése, amely az ünnepek közeledtével csak még hangsúlyosabbá válik. Azonban azt látnunk kell, hogy ez nem csak az egyedül élőket és nem csak az időseket érinti. Az Opinio idei kutatásából kiderül, hogy a magyarok 22 százaléka rendszeresen, 12 százalék pedig nagyon gyakran érzi magát magányosnak. A közvélekedéssel szemben az idősebb generációk nem számolnak be nagyobb arányban ilyen érzésekről, ezzel szemben a legfiatalabb, 16-19 éves korcsoport tagjai az átlagot jelentősen meghaladó, 47 százalékos arányban érzik magukat magányosnak a barátok hiánya miatt.

A távközlési vállalat 2021-es karácsonyi kisfilmjében egy társaságra vágyó bácsit látunk különböző hétköznapi helyzetekben, akit otthon nem vár senki sem. Karácsonykor viszont nem feledkeznek el róla a szomszédok, átmennek hozzá, hogy ne érezze magát magányosnak. A kisfilm egyik pontján pedig felvillan a felirat: Magyarországon több mint 1 millió ember él magányosan, ami ebben a formában nem igaz, mivel ez az adat az egyedül élőkre vonatkozik.

Az egyedüllét és a magányosság nem ugyanazt jelenti

Ezen a ponton fontos hangsúlyozni, attól, hogy valaki egyedül él, nem lesz egyből magányos is. Az egyedüllét arra az objektív állapotra utal, amikor fizikailag egyedül vagyunk, miközben a magány egy szubjektív érzés, amelyet akkor is átélhetünk, amikor társaságban vagy párkapcsolatban vagyunk.

A Vodafone három évvel ezelőtti kampányával az összes egyedül élő magyart magányosnak nevezte, ezáltal pedig erősítette az egyik leggyakoribb sztereotípiát, amely az egyedül élőkhöz kapcsolódik. Fontos, hogy a nagy kommunikációs erővel bíró cégek helyesen adják át üzeneteiket, főleg a társadalmat érintő kiemelt kérdésekben. A vállalat 2021-es kampánya jól mutatja, miért kulcsfontosságú megkülönböztetni az egyedül élést és a magányosságot.

A Vodafone karácsonyi kisfilmje 1,2 millió megtekintést ért el a Youtube-on, amelyet azonban a napokban – ismeretlen okokból – elérhetetlenné tettek. Ugyanakkor a vállalat weboldalán továbbra is elérhetőek a 2021-es kampány részletei: https://www.vodafone.hu/magany

Továbbá a karácsonyi kisfilm is visszanézhető a Reklámkritika Youtube-csatornáján.