A naptárban egyik világnap követi a másikat. Világnapja van a barátságnak, a szerelemnek, az alvásnak, a nutellának, a jegesmedvéknek, a dj-knek, de még az unikornisnak is. Miért pont az egyedülállók maradnának ki ebből a sorból? Nekik is van ünnepnapjuk, méghozzá a november 11-e, amely az évek során a világ legnagyobb e-kereskedelmi napjává nőtte ki magát.

Az egyedülállók világnapjának izgalmas, több mint 30 évvel ezelőttre visszanyúló története van. Először 1993-ban ünnepelték ezt a kínai Nanjing Egyetem diákjai nem hivatalos módon. A dátumválasztás korántsem véletlen, ugyanis a november 11. csupa egyes számból áll (ez a 11. hónap 11. napja), ez pedig az egyedül élést szimbolizálja. Innen ered a „dupla tizenegy” elnevezés is.

Kína egygyermekes politikája miatt jelentősen megnőtt a szinglik száma az országban. Jelenleg is több tízmillió kínai férfi van, aki feleséget keres magának. Emiatt terjedt el a kínai szlengben a “csupasz bot” elnevezés, amely alatt a nőtlen férfiakat értik, akik így nem tudnak újabb „ágakat adni” a családfához. Eredetileg így hívták az egyedülállók napját is. Az évek során viszont annyira kinőtte magát ez az ünnep, hogy nemcsak nemzetközi világnap lett belőle, hanem a világ legnagyobb e-kereskedelmi napja is. 

Vásárlási fesztivál a legnagyobb celebekkel és bevételekkel

A szinglik ünnepében rejlő kiaknázatlan lehetőséget az Alibaba vezérigazgatója, Daniel Zhang látta meg, aki először 2009-ben készített olyan kampányt, amellyel kifejezetten az egyedülállókat célozta meg. Hatalmas árengedményekkel és különleges akciókkal vonzotta az online vásárlókat, a novemberi időpont pedig tökéletesen illeszkedett az őszi vásárlási szezonba. Az első sikerek után tovább folytatódott a november 11-i vásárlási fesztivál, idővel egyre több márka csatlakozott ehhez. 

Az Alibaba Csoport 2018-ra több mint 30 milliárd dollár forgalmat generált a szinglik napján, és ez a szám évről évre egyre csak nagyobb lett. 2020-ban már több mint 74 millió dollár bevételt sikerült elérnie a kínai multinacionális vállalatnak. 2021-ben ennél is többet, 84,54 milliárd dollárt költöttek a kínai fogyasztók az Alibaba e-kereskedelmi platformjain. Ezzel a cég évek óta meghaladja az Amazon Prime Day és a Black Friday együttes forgalmát. 

Az Alibaba semmit nem bízott a véletlenre, ugyanis látványos marketinggel növelte a november 11-i esemény ismertségét. Többek között top hírességekkel és televíziós közvetítésekkel jutatta el üzenetét az egyedülálló vásárlókhoz. A 2018-as vásárlási napot egy négyórás gálaműsorral nyitotta meg, amelyen többek között Mariah Carey is fellépett, 2019-ben pedig Taylor Swift volt a gála sztárvendége.

Itthon is indítanak akciókat a szinglik napja alkalmából

A globális népszerűségnek köszönhetően ma már nemcsak Kína használja ki a szinglik napjában rejlő kereskedelmi potenciált, hanem más országok is. Európában többek között Németországban, Franciaországban, Lengyelországban és Spanyolországban készülnek akciókkal november 11-én, de már Magyarországra is kezd beszivárogni ez a trend. Egyre több hazai cégnél lehet ugyanis látni, hogy kedvezményeket biztosítanak a szinglik napja alkalmából.

Források:

https://petermcgraw.org/singles-are-fueling-the-worlds-biggest-day-of-ecommerce/
https://www.statista.com/statistics/364543/alibaba-singles-day-1111-gmv/ https://www.mckinsey.com/capabilities/growth-marketing-and-sales/our-insights/what-singles-day-can-tell-us-about-how-retail-is-changing-in-china